В допомогу вчителям

Від рівня фізичного, психічного та емоційного комфорту як учителя, так і учнів залежить подальша доля цілого покоління. Основною метою діяльності вчителя  є не тільки  супровід дитини, а й просвітницька робота з батьками для налагодження широкої конструктивної співпраці. 

До вашої уваги пропонується тематичні батьківські збори, як  приклад сумісної роботи вчителя з практичним психологом.  Існує багато варіантів проведення батьківських зборів. Тематика і методика зборів повинні враховувати вікові особливості учнів, рівень освіченості, зацікавленості батьків, цілі та завдання виховання, що стоять перед школою. Форма проведення зборів може бути різноманітна: лекція, бесіда, дискусія, диспут. Збори повинні носити як теоретичний, так і практичний характер: розбір ситуацій, тренінги, практикуми, за допомогою яких батьки змогли б набути впевненості в собі, рішучості в досягненні мети виховання, побачити можливості не тільки для розвитку дітей, а й резерви власної самореалізації.

 

 

Тема батьківських зборів : 

«Моя обдарована дитина.  Вплив родини на розвиток здібностей  дитини, на вироблення навиків навчання.»

Для ефективного проведення таких тематичних батьківських зборів краще запросити фахівця (соціального працівника, психолога), але можна провести їх і класному керівнику чітко виконуючи всі завдання.

Мета: сприяти становленню батьківської компетентності шляхом усвідомлення та  осмислення механізмів діалогічного спілкування та формування вмінь і навичок конструктивної взаємодії з обдарованими дітьми у сім’ї для покращення їх творчої діяльності.

Завдання:  сприяти усвідомленню основних аспектів  психічного розвитку обдарованої дитини; розширити і збагатити знання щодо ролі емоційної сфери у становленні особистості  талановитої дитини та відпрацювати навички емпатійного реагування на дитячу поведінку; розвивати вміння будувати діалогічну взаємодію при вирішенні проблемних  ситуацій із здібними дітьми; вміти розрізняти типи обдарованості у дітей для кращого розвитку здібностей; виховувати педагогічну компетентність батьків.

Орієнтовний план проведення батьківських зборів

(Рекомендації психолога)

1.     Бесіда на педагогічну тему, яку готує вчитель чи спеціаліст (лікар,  працівник соціальної служби, психолог).

2.     Обмін думками.

3.     Повідомлення вчителя про навчально-виховну роботу в класі.

4.     Обговорення та вирішення питань, що стосуються життя класу.

5.     Різне.

Перед проведенням батьківських зборів класний керівник має потурбуватися, щоб у класі було прибрано, провітрено. Бажано посадити батьків на місця, де сидять їхні діти – таким чином вони побачать робоче місце сина чи доньки, матимуть можливість познайомитися з батьками сусіда по парті

Можна покласти перед батьками складений аркуш паперу, всередині якого написати індивідуальне звернення до батьків. Наприклад, «Наталка стала уважнішою, але все ще потрібно звертати увагу на математику»; «Коля останнім часом дуже неуважний, втомлюється до закінчення занять. Залишіться, будь-ласка, після завершення зборів. Я хочу обговорити з вами ситуацію»; «Запрошуємо вас на консультацію з приводу… Вона відбудеться о 14 годині в суботу». Це додаткове педагогічне спілкування дає батькам важливу для них інформацію.

Класні батьківські збори мають тривати не більше ніж 1 год 30 хв.  Невимушене, емоційно забарвлене вступне слово вчителя створює доброзичливу атмосферу.

Після короткого вступу вчитель проводить бесіду на педагогічну тему. Зупиняючись на теоретичних та методичних аспектах проблеми, він обов’язково розкриває її стосовно конкретної ситуації життя даного класу, складу учнів та їх батьків. Характеризуючи учнів, потрібно відзначити успіхи тих, чиї батьки прислухалися до порад учителя.

Вчителю дуже важливо продумати проведення тієї частини зборів, що стосується організаційних питань. Якщо не приділити їй належної уваги, то батьки будуть поспішати, записувати тільки те, що безпосередньо стосується їхньої дитини, намагатимуться уникнути доручень.

Батьківські збори за проблемами, що на них вирішуються, поділяються на організаційні, тематичні та підсумкові. Але більш раціональною та дієвою формою цієї роботи є комбіновані збори, які комплексно розв’язують завдання, поставлені перед школою в соціально-педагогічній роботі з батьками.

Для ефективної організації батьківських зборів доцільно періодично проводити анкетування.

Анкета для батьків

1.     Яку інформацію Ви хотіли б отримати на батьківських зборах?

     2. Які питання виховання Вас особливо хвилюють?

3.     Яку пресу Ви читаєте?

4.     Чим Ви можете допомогти класному керівнику в роботі з дітьми класу?

     5. На що вчителю слід звернути особливу увагу в роботі з Вашою дитиною?

     6. Ваші побажання?

Хід заняття.

1. Вправа на знайомство «Вітаю вас»

Мета: познайомити учасників, сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери для успішної роботи.

Тренер( вчитель або психолог) пропонує підводитися тих людей які вважають, що це стосується їх:

- підніміться  ті, у кого чорне волосся;

- підніміться ті, хто має гарну посмішку;

- підніміться ті, хто має доньку;

- підніміться ті, хто має сина;

- підніміться ті, хто вважає себе гарною матір’ю

- підніміться ті, хто прийшов сьогодні на нашу зустріч з гарним настроєм, і хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад.

Привітайте один одного оплесками.

2. «Комфортне положення»

Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання в групі певних правил спільної роботи, щоб кожний учасник почувався комфортно.

Ресурси: намальоване дерево на ватмані, листочки.

Хід проведення:

Інструкція: «Пропоную всім учасникам створити умови, щоб кожен почувався зручно і робота  була ефективною. Для ефективного спілкування  запропоновується принципи:„Тут і зараз ”; персоніфікація висловлювань;  активність ; довірливе спілкування; пунктуальність;  добровільність та інші. Зараз кожний учасник  напише на своєму листочку своє правило та причепить його до дерева.»

На основі цих принципів будуються правила роботи у відповідності з особливостями роботи в даній конкретній групі та потребами самих учасників. У правилах віддзеркалені характеристики реальних процесів і явищ, які існують у прототипах моделюючої реальності. (висять на дошці)

3. Мозковий штурм «Що таке обдарована дитина?»

Мета: сприяти усвідомленню потреб, бажань, можливостей, а також проблем  обдарованих дітей.

Питання для обговорення :

·        Що таке обдарованість?

·        Яку характеристику можна надати обдарованій дитині?

·        Які проблеми можуть бути у обдарованій дитини?

·        Що заважає розвитку обдарованій дитині?

·        Яку батьківську допомогу можна надати обдарованій дитині?

 

4. Тренувальна вправа «Визначення певних типів обдарованості».

Мета: розглянути особливості обдарованих дітей і відпрацювати типи спілкування з ними.

Робота в групах.

Приклади карток  із ситуаціями:

·             Ще в дитинстві Марина, учениця 10-го класу, відрізнялась сором’язливістю, але з цим мала схильність до міркуванню, не за своїм віком, мала  інтелектуальні  інтереси. Марина здібна займатися дуже багато часу, не піднімаючи голови. Але із за сором’язливості  не може відповідати на уроках, біля дошки, на публіці. Самостійні рішення приймати не може, виконує лише ті завдання та інструкції, які чітко регламентують порядок його виконання. Від довгих навантажень може впадати в депресію.

·             Петров Семен навчається в 8 класі. Постійно вивчає досконало лише ті учбові предмети, які йому будуть необхідні в майбутньому. Для цього ходить до бібліотеки, на додаткові заняття, скуповує багато літератури, читає на перервах або у метро. Найбільших успіхів Семен досягає в індивідуальної роботі, так як йому дуже важко працювати у колективі. І як що робота його  цікавить, Семен стає  „трудоголіком”, а все інше в школі його не цікавить.

·             В 9-Г класі учениця Катерина дуже активна дівчинка. Вона відрізняється цілеспрямованістю, виконує всі домашні завдання, ніколи не пропускає занять. Невдачі переносить дуже легко. За бажанням батьків відвідує багато кружків та секцій, займається вивченням іноземних мов та музикою. Із за великого навантаження перестала спілкуватися з друзями, відпочиває мало, в загалі спілкується тільки з батьками.

·             Гуков Богдан учень 7-го класу мало спілкується з однолітками, більше полюбляє спілкуватися з більш дорослими підлітками. Дуже часто вступає у конфлікти з вчителями, із за того, що його точка зору не співпадає з міркуваннями вчителів. Спілкується лише тільки з де якими педагогами, які оцінюють результат його „талановитих ”   робіт, а не формальне спілкування та обов’язкові правила. По цим предметам у нього найвищі результати. Як що від нього вимагають стандартних рішень строго певними засобами, тоді Богдан стає замкненим і може бути у числі відстаючих. Дуже полюбляє написання наукових робіт, створює свої комп’ютерні ігри.

Питання до ситуацій:

1.     Чи можна цих дітей вважати обдарованими?

2.     Що їм заважає у розкритті?

3.     Які поради можна надати батькам цих дітей?

5. Ситуаційна рольова гра  Ярлики

Мета: ознайомити учасників тренінгу з ярликами, які використовуються в сім’ї щодо дитини, дати можливість відчути емоції, які виникають в учасників під час спілкування, коли їх змушують діяти відповідно до стереотипів.

Тренер прикріплює на учасників бейджики зі словами, з якими, зазвичай, дорослі звертаються до дітей. Ці слова можуть мати як негативний, так і позитивний відтінок.

Завдання для учасників. Скласти із розрізаних частин цілу картину, при цьому співпрацювати один з одним, звертаючись у відповідності до тих ярликів, які написані в учасника на смужці.  Перед проведенням вправи важливо попередити учасників не промовляти вголос і не натякати гравцю, якому прикріпили бейджик, про те слово, яке написане на ньому.

Запитання для обговорення:

§Як Ви почувалися у своїй ролі? Чи було Вам у ній комфортно або ж навпаки незатишно, неприємно?

§Чи залежала робота від розподілу ролей?

§Як ярлики впливають на самооцінку дитини, її спілкування з оточуючими?

6. Гра «Зиг заг»

Мета: тренування трьохактної схеми активного слухання, навчитися слухати та розуміти свою дитину.

Розуміння – активний процес в якому ми беремо відповідальність за спілкування, тому воно потребує певних навиків. В спілкуванні можна виділити три етапи:

§Підтримка типа «угу», «так», повторення у вигляді еха.

§Парафраз ( зміна формулювання) – повторення отриманої інформації , яку можна починати словами «Як що я вас вірно зрозумів...», «Іншими словами, ви вважаєте...», «Ви маєте на увазі....». В цьому випадку акцент робиться на інформації, а не на емоціях учасника бесіди.

§Резюме – допомогає учаснику бесіди отримати узагальнення з фрагментів розмови, зрозуміти наскільки він точно передав інформацію.

Хід вправи.

Група поділяється на дві підгрупи, які сідають навпроти друг друга. Обираєтся тема для розмови, в якій є спірне питання. Наприклад: «Не буває розумних дітей», «Обдарованість – це дар, чи кара ?», «Чи можна виховати обдаровану дитину?» та інші.

У відповідності до заданої теми перший учасник посилає другому повідомленняз позитивної точки зору. Другий учасник:

1. уважно слухає опонента;

2. повторює отриману інформацію, починаючи з фрази «Як що я вас вірно зрозумів...»;

3. Продовжує тему бесіди звертаючись до третього учасника з негативною позицією.

Третій учасник повторює схему для другого, звертаючись к  четвертому учаснику з позитивної точки зору. Так, поки не висловиться вся група.

Ця вправа тренерує навики активного слухання, яка допоможе батькам краще розуміти своїх дітей.

7.  Вправа «Телеграма»

Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання в групі певних правил спільної роботи, щоб кожний учасник почувався комфортно.

Ресурси: намальова телеграма  на ватмані, листочки.

Отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу. Зібрати написані «Телеграми», прикріпити їх на плакат «Телеграма» і зачитати

8. Підсумок заняття. Рефлексія.

Заключна частина зборів має за мету зосередження уваги батьків на узагальненні та рефлексії. Варто зробити її максимально приємною та позитивною: коротко підведіть підсумки всього сказаного на зборах, закличте до дії, дайте оптимістичний прогноз на майбутнє, подякуйте за співпрацю.

 

 

Шановні батьки, пам’ятайте, що особистісний простір у сім’ї це головне для дитини!

Матеріали для виховних годин 

Download
Профілактика суіцидальної поведінки
суїцидальної поведінки (1).pdf
Adobe Acrobat Document 2.7 MB